شهر قشنگ

محصولات فرهنگی شهر قشنگ

شهر قشنگ

محصولات فرهنگی شهر قشنگ

جیرفت از نگاه گردشگری

این روزها همه جیرفت را به خاطر سایت های حفاری و باستان شناسی و تمدن دیرینه آن می شناسند.  این طور که به نظر می رسد شناخت از تمدن جیرفت  کوشش و زمان بسیاری را می طلبد.  اما توجه به غنای این تمدن می تواند در کنار توجه به گردشگری منطقه همراه باشد. 
محورکاوش های باستان شناسی جیرفت در منطقه ای به نام "کنار صندل" انجام می شود که اگر به نقشه اطلس راه های ایران از انتشارات گیتا شناسی نگاه کنید نامی از آن پیدا نمی کنید.  امیدواریم با توجه به گردشگری منطقه و پتانسیل های بالقوه آن نام این مکان را در نقشه مکان ها و راه ها ببینیم

گردشگری از شهرکرمان تا کنار دراین نوشته سعی داریم  مسیرصندل را بررسی کنیم مسیر گردشی ما از غرب به جنوب کرمان است 
هنوز از کرمان خیلی دور نشده ایم حدود30کیلومتر که به ماهان می
رسیم ازماهان در جاده بم به پیش می  رویم.  در 47 کیلومتری ماهان، همان جایی که انشعابی درسمت چپ جاده دیده می شود، 
از راین 50 کیلومتر به سمت جنوب که برویم به درب بهشت می رسیم.  مکانی که نامش برایش برازنده است . در طول مسیر، ییلاق های خوش آب و هوا با چشمه های جوشان انتظار ورود هر رهگذری را می کشند.  نام دیگر این منطقه ساردوئیه است و در آن بیش از 400 نقش کنده اشکانی و ساسانی کشف شده است. 
از ساردوئیه به سمت دلفارد ادامه مسیر می دهیم.  دلفارد در 50 کیلومتری ساردوئیه قرار گرفته و یکی از مناطق زیبای ییلاقی با چشم اندازهای کم نظیر و دارای رودخانه ها و آبشارها و ارتفاعات بسیاری است. 
دلفارد هم آب و هوای گرمسیری و هم آب و هوای سردسیری را در منطقه ای محدود با هم داراست.  جالب این است که در این منطقه کوچک گردو، زردآلو، خرما، پرتقال و لیمو در کنار هم می رویند.  آبشار دلفارد را حتما ببینید،
 از اینجا به بعد فقط 40 کیلومتر به سمت جنوب که برویم به جیرفت می رسیم.  شهری که روزگاری پهناورترین شهر باستانی اسلامی بوده است. و امروز دوست داریم از آن با عنوان هند ایران یاد کنیم. 
مارکو پولو، تاجر و سیاح ونیزی از این شهر به نام "کامادای" یاد کرده و ظاهرا در زمان عبور او این شهر به کلی ویران شده بود. اکنون خرابه های شهر قدیم جیرفت در نزدیکی شهر جدید و در کنار هلیل رود دیده می شود.  تاکنون اشیا بسیاری از آن مکان در طی حفاری ها کشف شده است.
   جیرفت امروزه یکی از بزرگ ترین منابع تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود و در آن درختان مرکبات و نخل و مزارع صیفی جات به وفور دیده می شود. 
مسافری که به جیرفت می رسد فرصت چتد روزه ای نیاز دارد تا از همه جا دیدن کند. از آن جمله دامنه کوه های جبال بارز است که از شمال تا شرق شهر جیرفت کشیده شده و مردمی با فرهنگی دیرینه و غنی در آن اطراف زندگی می کنند. 
 اگر اهل جاده خاکی باشید و از این نظر مشکلی نداشته باشید می توانید به طرف غرب جیرفت بروید. حدود 70 کیلومتر. جایی که بوته های اسفندش معروف است.
   اسفندقه یک بنای باارزش تاریخی به نام مقبره امیرحیدر یا گورخانه دارد که از دوره صفویه باقی مانده و در باغی بسیار زیبا و محصور از درختان قرار گرفته است. آب معدنی آن به آب بادکشیدگی معروف است و برای امراض مورد استفاده قرار می گیرد.  روستای اسفندقه از آن روستاهای اصیل است که آداب و رسوم قدیمی در آن هنوز زنده است. حالا شاید دیگر وقت آن است که از کنار صندل، همان جایی که نگاه شرق شناسان به آن سمت است، دیدار کنیم. 
کنار صندل در حدود 30 کیلومتری جنوب جیرفت در نزدیکی حسین آباد قرار دارد. 
امروزه تپه شمالی و جنوبی کنار صندل از تپه های باستانی مورد توجه هستند که هیات های کاوش در آنها به حفاری مشغولند تا راز دیرینه این سرزمین را کشف کنند.  در اطراف این دو تپه، از دیگر محوطه های باستانی، می توان به قلعه کوچک و گورستان محطوط آباد نیز اشاره کرد.  برای راحتی مسافران در زمان های مسافرت، تسهیلاتی برای اسکان آن ها در این منطقه باستانی درنظر گرفته شده است
.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد